Week 2: Bali en Gili's

2 oktober 2017 - Gili Indah, Indonesië

26-27 september; Ubud, Bali

Onze laatste dag in Ubud is aangebroken. We besluiten nog naar 2 bekende tempels te gaan: de Tirta Empul Tempel en Gunung Kawi. Allereerst gaan we op naar Gunung Kawi. Bij aankomst in de straat van de tempel worden we direct aangevlogen door locals die ons sarongs (omslagdoeken) willen laten kopen. Bizar hoe opdringerig en volhardend ze zijn! Eenmaal bij de ingang blijkt dat we behoorlijk wat trappen moeten lopen. Als we beneden aankomen blijkt de tempel helaas tegen te vallen. We zien eigenlijk niet meer dan wat vervallen tempelresten. Op naar de volgende tempel dan maar, de Tirta Empul. De Tirta Empul is een tempel met water uit de heilige Tampak bron, waarvan ze zeggen dat deze genezende krachten heeft. Ook deze tempel vinden we eerlijk gezegd wat tegenvallen. We besluiten dus weer terug te gaan naar Ubud. ’s Avonds eten we heerlijke pizza’s bij een Italiaans restaurant, klaar om de volgende dag door te reizen naar onze volgende bestemming: De Gili eilanden.

De volgende dag vertrekken we met een taxi naar Padangbai, dit is een havenstad aan de oostkant van Bali. We worden door onze vrouwelijke taxichauffeur afgezet bij een vriend van haar die tickets verkoopt voor de boot die wij de volgende ochtend moeten nemen om naar Gili Trawangan te vertrekken. We hebben het gevoel dat we worden opgelicht maar.. uiteindelijk blijkt alles goed te komen haha! Uiteindelijk betalen we 300.000 IDR pp om naar de overkant te komen, dat is ongeveer 19 euro pp. En dan te bedenken dat ze eigenlijk zo’n 600.000-700.000 pp wilden hebben. Anyway, op naar de Gili’s!

28 september – 2 oktober; Gili Trawangan

We vertrekken ’s ochtends om 8.00 uit onze kamer naar de ticketverkoper. We moeten onze tickets nog krijgen namelijk.. om half 9 staan we klaar om te gaan. Echter.. de boot heeft (natuurlijk) erg veel vertraging en uiteindelijk stappen we pas om 10.10 de boot op. De overvaart is in tegenstelling tot wat we hebben gelezen echt prima verlopen. Het heeft in totaal zo’n 1,5 uur geduurd. Aangekomen op Gili Trawangan gaan we op naar onze kamer en besluiten we daarna naar het rustige strand te lopen vanaf waar je de zonsondergang achter de Mount Agung kunt zien. De Agung is de vulkaan die op dit moment op uitbarsten staat op Bali. Hoe gaaf zou het zijn om hem te zien uitbarsten vanaf het strand op Gili T? Na de zonsondergang gaan we richting de avondmarkt aan de andere kant van het eiland. Hier kun je enorm goedkoop en lekker eten. Je kiest 5 dingen uit veel verschillende groenten en vlees/vis en uiteindelijk reken je 20.000 IDR pp af, dat is omgerekend zo’n €1,26. Kost niks he?

De volgende twee dagen gaan we naar een andere accommodatie, Ocean Soul. De eigenaar behandelt ons als zijn familie, echt heel bijzonder. Overdag brengen we de dagen door op het strand. Mattias gaat de eerste dag snorkelen en ziet reuzeschildpadden! De tweede dag op het strand besluiten we daarom samen te gaan snorkelen. En ja hoor, op hetzelfde punt als de dag daarvoor zien we op de bodem drie reuzeschildpadden liggen, één ervan komt zelfs naar de oppervlakte zwemmen. We konden hem bijna aanraken!!! Echt te gek. ’s Avonds eten we samen met een ander Nederlands stel bij onze hutjes. De eigenaar van de accommodatie heeft aangeboden voor ons te koken. Het eten was heerlijk en het was echt enorm gezellig samen!

Helaas werd Laura ’s nachts erg ziek. Het lijkt veel op voedselvergiftiging. We zouden 1 oktober naar Gili Air varen maar hebben onze trip even uitgesteld. Eerst weer aansterken en beter worden. De eigenaar van Ocean Soul regelt voor ons een andere luxere accommodatie waar we kunnen verblijven tot Laura beter is. Hier zitten we nu, 2 oktober, nog steeds. We zijn nu van plan om morgen 3 oktober alsnog naar Gili Air te gaan. Eerst nog even wat uitrusten en hopelijk voelt Laura zich morgen dan weer een beetje de oude 😊

Knuffel!

1. Marielle:
    2 oktober 2017
    Beterschap Laura!
  2. Paps:
    2 oktober 2017
    Ziet er allemaal geweldig uit. Wel beetje voorzichtig zijn metveten dus. Kus. Paps