Week 8-9: Thailand & Cambodja

24 november 2017 - Siem Reap, Cambodja

Hi allemaal,

Tijdje geleden weer. Veel gebeurd afgelopen maanden waardoor ik geen zin heb gehad om hele verhalen te typen :) Maar hierbij zal ik een update doen van alles tot nu toe..

Nadat we het appartementje in Chiang Mai moesten verlaten zijn we nog 2 extra nachten in Chiang Mai gebleven. We konden helaas niet eerder de trein terug naar Bangkok pakken. Onze reis zou hierna vervolgen naar Cambodja. Op naar Angkor Wat (een gigantisch tempelgebied in Siem Reap) en de Killing Fields in Phnom Penh.
Vanuit Bangkok zijn we per bus naar Siem Reap gereisd. Echt een aanrader, was prima verzorgd en kostte geen drol. Vreemde is alleen dat je de bus uit moet om over de grens te wandelen. Heel bijzonder allemaal ;-)
Toen we in Siem Reap aankwamen begon het natuurlijk... TE REGENEN. As usual. Siem Reap is een stad met voornamelijk veel neonverlichting. Alles is ingericht op toeristen en feest. Heel bizar en vooral helemaal niet leuk. Zo zonde. Het tempelcomplex is wel prachtig, wat een gigantisch gebied. Helaas is alles overspoeld door toeristen en drukte, dit maakt de hele ervaring wel heel anders dan je gewend bent van de foto's waarop niemand te zien is. Toch gek hoe anders het allemaal kan zijn dan je van tevoren verwacht he?
Na het extreem toeristische Siem Reap zijn we richting Phnom Penh gereisd, dit is de hoofdstad van Cambodja. Ook hier weer overal schreeuwende tuktuk drivers. Super vervelend en we beginnen Cambodja al aardig zat te worden. De mensen zijn heel opdringerig en het land is erg achterstallig maar aan de andere kant zo extreem op toerisme gericht. Verschrikkelijk! Toch willen we graag de Killing Fields en S21 zien.
De Killing Fields en S21 zijn de restanten van de gruwelijke oorlog die gewoed heeft in Cambodja. Heel erg, maar ik had hier echt nog nooit van gehoord. Onder begeleiding van een audiotour word je door de Killing Fields, maar ook door S21, geleid. De audiotour leert je dat er in de jaren '70 miljoenen Cambodianen om het leven zijn gebracht. Alle hoogopgeleide mensen zijn afgeslacht. Hoe is dit mogelijk?? Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Als ik er aan terug denk krijg ik weer kippenvel. Bij de Killing Fields is weinig daadwerkelijk te zien (de details zal ik jullie besparen), maar bij S21 bevind je je daadwerkelijk in een oude gevangenis. Oorspronkelijk waren dit schoolgebouwen maar tijdens de oorlog werden de gebouwen omgebouwd tot gevangenis en ingericht met martel- en celkamers. Eén woord: gruwelijk. Ze hebben kamers vol met foto's gehangen van mensen die daar overleden en gemarteld zijn. Het is lastig om uit te drukken wat je daar voelt, maar het is echt verschrikkelijk.

Na Phnom Penh besluit ik, Laura, naar Krabi te vliegen in Thailand. Genoeg Cambodja voor mij. Daar hoef ik echt nooit meer heen! Mattias besluit verder te reizen naar Sihanoukville en het eilandje van Cambodja. Helaas kan ik jullie hier verder niet zo veel over vertellen dus zal het verhaal zich verder alleen vervolgen op mijn eigen belevenissen :)