Week 6 en 7: Khao Yai National Park, Pai en Chiang Mai

4 november 2017 - Chiang Mai, Thailand

Zo gezegd zo gedaan en we hebben de trein naar Khao Yai gepakt. Je kwamen aan in Pak Chong en daar werden we opgepikt door medewerkers van de accommodatie waar we verbleven. Helaas was er verder weinig te beleven op de accommodatie en zaten we overal enorm ver vanaf, maar hey.. de volgende dag zouden we op jungletour gaan 😉 ’s Avonds hebben we gelukkig even heel gezellig gezeten bij het restaurant met wat andere backpackers. Het bleek dat zij ook allemaal mee zouden gaan op de jungletour dus we keken er des te meer naar uit!

De volgende ochtend om 7u vertrokken we in een soort truck naar het Khao Yai National Park. Zoveel mooie groene bergen hebben we gezien op de weg daar naar toe. Geweldig! Tijdens deze tour gingen we op zoek naar mooie natuur, een wandeltocht maken hierdoorheen en hopelijk zouden we nog wat wilde dieren spotten. En ja, dat hebben we zeker. Dat is een understatement. Langs de weg zijn we met zijn allen al de truck uitgesprongen omdat onze gids een Gibbon (een aapsoort) in de bomen zag slingeren. En ja hoor, die hebben wij ook gezien! Gaaf om te zien, we hebben meerdere gespot. Deze dag zou veel gaan beloven want deze dieren laten zich eigenlijk niet zo veel zien omdat ze erg verlegen zijn, aldus onze gids.

Toen we eenmaal het park zelf in waren gegaan (lees: de bossen) met onze speciale antibloedzuigersokken (die bij Laura natuurlijk weer niet geheel perfect werkten hahaha) begonnen we aan een lange wandeltocht over bemodderde paden. Grote spinnen, check. Slang, check. Bloedzuigers overal, check. Na uren wandelen werden we ergens opgepikt met de truck om te gaan lunchen. We kregen een typisch Thais gerecht, namelijk sweet and sour. Oftewel: groenten met kip en rijst en een zoetzure saus. Was eigenlijk erg lekker 😉 Hierna zijn we naar een waterval gereden. De route hiernaartoe was best pittig maar wel erg leuk. Veel trappen maar wauw, wat een waterval! Dankzij het regenseizoen was hij in zijn volle glorie. Met enorme kracht kwam het water naar beneden!

Na de waterval gingen we terug op huis aan. We hadden het met ze allen nog over de olifanten die we helaas niet hebben gezien. Het kon namelijk zo zijn dat je ze vanuit de verte zou zien lopen tijdens de jungletour. Helaas was dat bij ons niet het geval. Gekscherend zij een medebackpacker: het zou toch wat zijn als ze nu hier op de weg zouden lopen, net zoals je wel eens op foto’s ziet. Maarja, de kans is zo klein.. je moet net op het juiste moment op het juiste punt rijden. En serieus, nog geen 5 minuten later…. Een hele familie olifanten op de weg, zo’n 15 stuks!!! We reden er recht op af en ze gingen echt NIET aan de kant. Oftewel: we moesten als dolle dwazen achteruit rijden. Ik denk dat dit hele tafereel ongeveer 10 minuten heeft geduurd. Wij achteruit rijdend, de olifanten steeds harder rennend richting ons. Uiteindelijk reden we op een file van auto’s af en konden we geen kant meer op. Dit was zo eng! Je kent de verhalen wel dat er olifanten op auto’s gaan zitten of erger… Uiteindelijk zijn we op de bodem van de truck gaan liggen zonder een woord te zeggen, de olifanten liepen werkelijk waar op nog geen meter van onze truck langs. WAAAAAAAAAAUW!!!!! Zo eng maar zo gaaf!! Echt een once in a lifetime experience. Wat een ervaring, wat een angst. Het is niet voor te stellen als je er zelf niet bij bent geweest, maar.. ik krijg weer kippenvel als ik er aan denk. En JA, ik heb hier een filmpje van en die ga ik proberen zsm toe te voegen!

Vol euforie zijn we terug gereden naar de accommodatie. We hebben allen zitten schreeuwen en gillen als gekken, hahaha. Dit maak je echt nooit mee. De gids werd zelfs helemaal wild in die truck!

De volgende dag hebben we nog een half day tour gedaan maar die viel een beetje tegen. Zonde van onze tijd. Daarnaast konden we verder geen kant op en was de accommodatie ook niet echt top dus was het al met al een mindere dag. Ach, die zitten er ook wel eens tussen 😉 De volgende dag zouden we in ieder geval terug gaan naar Bangkok en vanaf daar de nachttrein naar Chiang Mai pakken. Al met al een reis van… 4,5 uur naar Bangkok en vanaf Bangkok naar Chiang Mai zo’n 14 uur. Vervolgens met de motorscooter naar Pai (zo’n  4 uur). Een flinke reis dus voor de boeg!!

De nachttrein naar Chiang Mai was echt gaaf. Heel bijzonder om dat mee te maken. Je hebt allemaal een uitklapbaar bed, een eigen lampje en oplaadpunt. Ook is er een coupé waar je eten kunt halen en wat te drinken. Nadeel: de lichten blijven de hele nacht aan. Het gordijntje dat bij je bed zit helpt echt helemaal NIET. Anyway, gelukkig hadden we oordoppen en een oogmasker dus in principe prima geslapen. De volgende dag zijn we namelijk met de motorscooter naar Pai gereden. Pai ligt op 130 km van Chiang Mai en is alleen te bereiken over een slingerende route door de bergen. In één woord: geweldig! We hadden fantastisch mooi weer en het was lekker rustig op de weg waardoor we snel door de bergen konden crossen op de motorscooter. Op de weg naar die bergroute toe zijn we trouwens twee keer aangehouden door agenten die ons controleerden op ons rijbewijs. Wat ze hier vaak doen is toeristen aanhouden en als ze geen (internationaal) motorrijbewijs in bezit hebben een boete geven. Vervolgens mag je als toerist gewoon doorrijden, oftewel: ze steken het geld in eigen zak en het interesseert ze werkelijk niks of je een rijbewijs hebt. Oplichting dus. Gelukkig hebben wij allebei een (internationaal) motorrijbewijs dus stonden ze er erg beteuterd bij en dat was natuurlijk lachen voor ons 😉

De route naar Pai kent 762 bochten dwars door de bergen, dus jullie kunnen je voorstellen hoe dit was. Gelukkig waren we erg aan elkaar gewaagd, ondanks dat Laura haar rijbewijs nog niet zo lang heeft en eigenlijk nog geen ervaring 😉 Heel gaaf! Ook Pai, het dorpje waar we heen gingen was erg leuk. Heel relaxed met leuke barretjes en toko’s waar je lekker kon eten. Helaas moesten we hier na 2 nachtjes alweer weg omdat we vanaf 31 oktober een appartementje hebben gehuurd in Chiang Mai net buiten het centrum. We hebben hiertoe besloten omdat we allebei wel even wilden relaxen in een eigen huisje. Hier kunnen we lekker ons eigen eten maken en hoeven we niet de hele dag de deur uit om dingen te bekijken en doen. Heerlijk even op deze manier bijkomen. Voordeel: er zit een sportschool bij het appartement dus we kunnen hier eindelijk ook weer even sporten! Fijn fijn!!

Wat we ons heel erg hebben gerealiseerd is dat we wel ons eigen plekje missen, niet per se in Nederland, maar gewoon een plek waar je jezelf kunt terugtrekken, je eigen eten kunt maken en niet per se van alles moet. De normale dingen die je thuis zo vanzelfsprekend vindt heb je hier natuurlijk niet. We gaan dus even goed kijken hoe we dit voor de komende tijd het beste kunnen inrichten. We keep you posted 😉

Op 3 november was hier Loy Krathong, oftewel het lichtjesfestival. Bij dit festival rukt iedereen uit om wensballonnen op te laten en krathongs te water te laten. Krathongs zijn een soort mandjes, gemaakt van bananenbladeren, met bloemen en kaarsjes die ze op de rivier laten wegdrijven. Men gelooft hier dat hiermee het ongeluk van hen wegdrijft.

Daarnaast worden er duizenden wensballonnen opgelaten. Het is een komen en gaan van mensen die een ballon aansteken en de lucht in laten gaan. Jullie kunnen je waarschijnlijk wel voorstellen wat een mooi gezicht het is geweest dit te zijn. De lucht vult zich met duizenden lichtjes. Uren achter elkaar worden ze opgelaten, ongelooflijk. Natuurlijk hebben we zelf ook een wensballon opgelaten, je ontkomt er niet aan 😉 Nu hopen dat onze wens uitkomt!

Morgenochtend (5 november) gaan we een kookcursus volgen, hier gaan we zo'n 5 gerechtjes leren maken. We zijn echt heel benieuwd hoe dat gaat bevallen! Lijkt ons in ieder geval een erg leuke ervaring en zo leer je ook nog iets van de Thaise keuken. Het eten is hier namelijk erg lekker dus zou leuk zijn als we het zelf ook een beetje kunnen maken. 6 november moeten we dit appartementje helaas weer uit. We weten nog niet precies wat we hierna gaan doen maar dat zien we wel 😊

We zullen trouwens ook even wat foto’s toevoegen op onze blog, dat is wel zo leuk. Nu staan ze eigenlijk allemaal op ons polarsteps account en daar kijkt volgens mij niet iedereen op. Sorry! We zullen ze zo snel mogelijk even toevoegen!

Dikke knuffel xxx

1. Sylvia Beintema:
    4 november 2017
    Zo te lezen maken jullie een geweldige interessante reis.
    En de olifanten ervaring super spannend.
  2. Anneke:
    5 november 2017
    Leuk om jullie blog te lezen ....jullie maken wat mee zeg ...
    Dikke kus en liefs ... Anneke
  3. Oma en opa:
    13 november 2017
    Hoi
  4. Oma en opa:
    14 november 2017
    Geweldig allemaal. Geniet er maar erg van .wij. Genieten van de verhalen. Liefs opa en oma.
  5. Oma en opa:
    23 december 2017
    D heel erg bedankt voor de kerstwens het dooas keurig op tijd. Jullie ook fijne feestdagen en een heel gelukkig 2018 . En geniet nog maar heel veel. Heel veel liefs van opa en oma.