Week 5: Bangkok & Ayutthaya

24 oktober 2017 - Ayutthaya, Thailand

Deze week zijn we een aantal dagen in Bangkok geweest. De Thaise bevolking is zich klaar aan het maken voor de herdenkingsdag voor hun overleden koning. Deze dag zal plaatsvinden op 26 oktober. Echter de week van rouw is al deze week gestart. Je merkt hier in de stad veel van, zoals the Grand Palace die gesloten is en ook een van de belangrijkste tempels die nabij het paleis te vinden is. Ook wordt de hele stad versierd met bloemen en zwart witte slingers. Tevens kleedt een groot deel van de bevolking zich in het zwart. Al met al is het erg bijzonder te zien dat de locals zich hier zo mee bezig houden, zoiets kunnen wij ons in Nederland niet goed voorstellen.

In de week dat wij in Bangkok waren hebben we veel gewandeld, we wilden graag zo min mogelijk met de taxi en tuktuk doen en dat is gelukt. We verbleven 3 nachten dicht bij de bekendste straat onder de backpackers, namelijk de Khao San Road. Deze straat is ’s avonds druk met muziek uit bars en straatverkopers. Hier vlak bij vindt je een andere straat waar het naar ons idee een stuk gezelliger is, leukere eettentjes en wat minder drukte. Op dag 1 zijn we met een taxi boot, wat meer lijkt op een overvolle bus op het water, naar Chinatown gegaan. We hebben hier uren rondgelopen en ons verbaasd over de verschillende dingen die ze daar verkopen. Overal zie je Hello Kitty! Heeeeel bijzonder, maar wel leuk om een keer te zien. Na hier een tijdje te hebben doorgebracht willen we graag terug met de boot naar een uitstapplaats waar we een van de vele tempels kunnen bekijken. We moeten al een behoorlijk stuk lopen naar de pier waar we uitgestapt waren (Laura had ons per ongeluk de verkeerde kant op gedirigeerd) en wat denk je.. de boot vaarde vanwege de voorbereidingen voor de rouwweek niet meer terug. Oftewel, we zaten behoorlijk ver van onze guesthouse af en er ging geen boot meer. Hihi, zuchten balen steunen, maar we wilden toch liever geen taxi nemen in die drukte dus besloten (na al aardig wat kilometers te hebben gemaakt) te lopen naar het Guesthouse. Onderweg zijn we langs een van de bekendste tempels van Bangkok gegaan, Wat Pho. Wat Pho staat ook wel bekend om zijn immens grote gouden Buddha beeld. Deze kunnen jullie zien op de geplaatste foto. Ongelooflijk, zo groot! Als we net binnen lopen begint er weer een van de ons o zo bekende regenbuien. Het gaat keihard! Als we onze weg naar ons verblijf hebben voortgezet blijkt dat het toch nog wel een erg lang stuk is, zeker omdat er een deel van de stad is afgezet en we nog meer moeten omlopen. Uiteindelijk aangekomen bij wat eettentjes eten we iets en gaan we op tijd weer terug naar onze kamer. Dat was ons het dagje wel, we hebben meer dan 17km gelopen. Dat gaan we morgen anders doen!

De volgende dag willen we nog twee tempels bekijken. Namelijk Wat Arun en The Golden Mount. We bedenken dat het opzich wel te lopen is naar de veerpont die ons naar Wat Arun brengt (een half uurtje) en gaan dat lopen. Zie foto’s voor deze tempel, wij vonden hem zelf niet zo bijzonder maar hey, hij was wel mooi! Vervolgens gaan we weer het water over met de veerpont en willen we lopend naar the Golden Mount gaan. Toch weer lopend… echter, de route die we moeten lopen is bijna helemaal afgezet, wat betekent dat we ongeveer een half uur moeten omlopen! Ondertussen worden we overvallen door een aantal extreme regenbuien (NATUURLIJK!). 1,5 a 2 uur later komen we eindelijk aan bij de tempel. En wat blijkt… 341 treden omhoog. 341.. Maar we zijn er dus we gaan het doen ook. Boven op de top van de tempel worden we gelukkig beloond met een prachtig 360 graden rond uitzicht over Bangkok. Wauw! Dat was het toch allemaal wel waard. We dalen de tempel weer af en kunnen nu net zo goed het laatste stuk ook weer terug lopen naar ons verblijf om wat op te frissen en daarna wat te eten. Onderweg lopen we wederom door stille straten langs het water als een klein meisje naar Laura toe rent en haar hand pakt. Ze kijkt Laura aan en trekt aan haar hand om haar mee te nemen. Gemoedelijk lopen ze hand in hand langs het water. Het meisje kijkt af en toe op en lacht tot ze de steeg ziet die ze in moet. Ze wijst, rent de steeg in en begint enthousiast te zwaaien. Wat een extreem bijzondere ervaring. Zo oprecht, zo lief!! ’s Avonds eten we een perfecte rode curry bij een straatkraampje voor minder dan 2 euro. Wat een dag weer, de voetjes zijn echt kapot. Wederom een km of 15 gelopen vandaag… Hoezo sportschool nodig? We boeken voor de volgende dag een hotel vlak bij het treinstation (richting Ayutthaya) met een zwembad en sportschool om een beetje bij te komen. Hopen op mooi weer…

Wat een prachtig hotel! Wat een luxe na alle guesthouses met harde bedden en kleine kamers! We hebben heerlijk gechilled bij het zwembad, gesport en ’s avonds onze ogen uitgekeken op de extreem drukke nightmarket in Chinatown (was voor de deur!). We besluiten de volgende ochtend nog een extra nacht te boeken bij dit hotel omdat we toch wel wat moe zijn. En wat een mazzel, precies deze 2 dagen was het stralend mooi weer. Joepie!

Hierna vervolgen we onze weg per trein naar Ayutthaya. We zitten tussen de locals in de trein, wat al een ervaring op zich is, en rijden binnen 2 uur naar deze stad. Deze voormalige hoofdstad van Thailand staat bekend om zijn vele ruïnes (tempels). We pakken de eerste dag de fiets en fietsen een rondje door de stad. Tijdens het fietsen door een park zien we meerdere enorm grote veranen! Het lijkt een beetje op een uit de kluiten gewassen hagedis. Brrr! Ook fietsen we langs verschillende tempels maar realiseren ons dat we het wel een beetje gezien hebben. Helaas hebben we 3 nachten geboekt dus moeten we de tijd even uitzitten. We hebben onze tijd eindelijk ook een beetje in onze website (http://www.healthybackpacker.nl) gestoken, waarop we straks hopelijk onze blog kunnen delen.

Wat ons trouwens in beide plaatsen is opgevallen is dat er door alle heftige regenbuien veel overstromingen zijn. Veel straten zijn ondergelopen en mensen moeten met een kano naar hun huis toe. Wat verschrikkelijk voor deze mensen, ze hebben al zo weinig en nu ook dit nog. Hopelijk houden de heftige regenbuien snel op zodat het niet nog erger wordt dan het nu al is. Het blijkt dat er al in 20 jaar niet zoveel regen is gevallen als nu, hebben wij weer. Eerst de vulkaan en dan de overstromingen. Hihi. We houden de moed er in zoals oma zou zeggen ;-)

Vandaag (24 okt) zijn we verhuisd naar een ander hostel in Ayutthaya omdat de trein die wij wilden nemen richting Chiang Mai (nachttrein) helaas al volgeboekt zat. Nu hebben we besloten om morgen naar het station te gaan en onze reis te vervolgen naar het Khao Yai National Park. In dit park kunnen we een jungle trekking doen en is er kans op het spotten van wilde olifanten. Geweldig! We zijn wel toe aan wat actie en avontuurlijkheid. Nu al tempelmoe? Hmm.. Voor nu wel even, een beetje natuurschoon en wat activiteiten zouden ons goed doen 😊

1. Oma en opa:
    25 oktober 2017
    Geweldig kinderen geniet nog maar heel veel
  2. Paul:
    26 oktober 2017
    De begrafenis / crematie van de overleden koning kost maar
    zo 80 miljoen in een land met nogal wat armoede!
    Bizar hoor , maar het blijft een prachtig land dus genieten jullie
    nog maar even !
    paul
  3. Marga:
    2 november 2017
    wauwwww, Lau en Mattie, lees met veel belangstelling jullie reisverhaal. prachtig.
    jammer dat jij net weg bent als wij komen